13 Eylül 2014 Cumartesi

ideal öğretmen kitap özeti

İDEAL ÖĞRETMEN

1880'li yıllarda Moskova Üniversitesi 1880'li yıllarda Moskova Üniversitesi´nin bütün profesörleri, öğrencileri ve Moskova´nın aydınlar grubu, büyük bir şaşkınlık yaşıyorlardı. Çünkü tanık oldukları şey, o güne kadar görülmemiş bir şeydi...

Üniversitenin en genç Matematik Profesörü S. A. Raçinski, Üniversitedeki kürsüsünden istifa edip ayrılmış, Rusya´nın Smolenska Eyaleti´nin Tatevo Köyü´nde öğretmenliğe atanması için, Eğitim Bakanlığı´na bir dilekçe vermişti.Bilim dünyası onunla övünürken ve bir çok Matematik bilgini ondan önemli buluşlar beklerken, bu genç profesör, kendi arzusu ile üniversitedeki eğitim ve öğretim çalışmalarına son veriyordu.

Herkes, "Ama neden?" diye büyük bir merak ile soruyordu.Raçinski ise, bu sorulara tek bir cevap veriyordu:"Bir köyde, sıradan bir köy öğretmeni olmak için!.." (Arka Kapak)

Prof. Dr. S. A. Raçinski’nin öğretmen ve öğrencilere örnek olacak gerçek hayat hikayesi…

Kitap; bir boyutuyla bir eğitim kitabı, bir boyutuyla Rusya’nın belli bir dönemine ışık tuttuğu için bir dönem kitabı, belli bir idealist eğitim felsefesini açığa vuran boyutuyla da bir idealizm kitabı…
Bir dönem kitabı; 20. yüzyılın arefesindeki bir Rusya’da toplumun üst kesimleri ile alt kesimleri arasında nasıl bir mesafenin mevcut olduğu bu kitapta gayet net ortaya konuyor.

Bir eğitim kitabı; Kitabın eğitim adına yaptığı en önemli katkı, kanaatimce, eğitimin hedefinin soyut bir idea gibi sürekli yükseklere bakarken asıl eğitilmesi gereken halk içindeki insanların unutulmasının yanlışlığını vurgulamasıdır.
Bir idealizm kitabı; Üniversitede çok ünlü bir matematik profesörü olan kitabın kahramanı, kendisinden hiç beklenilmeyen bir kararla üniversiteden ayrılır, bildiği bir doğruyu hayata geçirmek uğruna, kendi menfaatlerinden vazgeçmeyi ve döneminin hâkim anlayışının tersine hareket etmeyi başarır. Ona bu gücü veren, hiç kuşkusuz, iradesi ve ideal sahibi oluşu ve tabii aynı zamanda yetkinliğidir.

Devletlerin kültür ve medeniyet merkezleri olan şehirler ülkelerinin beyni gibi çalışır. Kabiliyetleri toplar, kaynaştırır,  bilgileri değerlendirir ve ortaya konan eserleri bütün ülkeye dağıtır. Moskova Üniversitesi profesörlerinden Raçinski, alışılmışın dışında eserlerini ve öğrencilerini taşraya göndermek yerine kendisi gidiyor. Tatevo köyüne giderken inancı ve kararlılığı tamdır; “Hayır bütün bilgi ve deneyimlerimi uçuruma atmaya değil kabiliyetler bulup yetiştirmeye gidiyorum.”
 
“Misafirine sarhoş edecek kadar içki ikram edemeyenlerin” kınandığı, veremin, dedikodunun, tembellik ve korkunun kol gezdiği bir ülke… Raçinski, Çarlık Rusya'sının son yıllarını yaşadığını hissetmiş ve “Gözlerinin açılmasını bekleyen köpek yavruları”na benzettiği halkına koşmuştur. Çünkü “ Devletin temelinin halk olduğuna ve temeli çürük devletin yaşamayacağına” inanmaktadır. Bu sezgi ve inançları o­nu güçlüklerden yılmayan ideal bir öğretmen yapacaktır. Deliyanof gibi Eğitim Bakanının o­nu anlayamaması, arazi sahiplerinin halkı isyana teşvik edeceği endişesine kapılması, köylülerin “ Madalya mı alacaksın?” sözleri gibi engeller tebessümle aşılacaktır. o­nun hedefi; üzeri “Çamurla kaplı elmaslar” ın uzanan elle bulunup işlenmesidir. “ Demirin dövülüp suya sokulması” gibi irade eğitiminden geçirecektir sevgiyle yaklaştığı öğrencilerini.

 Prof. Raçinski, öğretmenlikte hedefine ulaşabilmenin huzuruyla yummuştur gözlerini çünkü “canlı elmasları” yolunda yürüyeceklerdir. Öyle zaman gelecek ki Moskova ve Petrograd üniversitelerinde  Tateva köyünden gelenlerle tanışmak, o­nlarla birlikte eğitim yapmak bir o­nur kabul edilecektir. “En yüksek makamlara da gelseler asıllarını, ailelerini unutmayan” ve “Suçlandıkları anda bile sakin kalmayı” başaran Raçinski'nin talebeleri her yerde göz dolduracaklardır. Bu öğrenciler arasında Bogdanolf  Bielski resim, Bogdanolf  Zabolotni ise Kimya dalında zirveye ulaşacaklardır.




2 yorum: