İDEAL ÖĞRETMEN
1880'li yıllarda Moskova
Üniversitesi 1880'li yıllarda Moskova Üniversitesi´nin bütün profesörleri,
öğrencileri ve Moskova´nın aydınlar grubu, büyük bir şaşkınlık yaşıyorlardı.
Çünkü tanık oldukları şey, o güne kadar görülmemiş bir şeydi...
Üniversitenin en genç Matematik Profesörü S. A. Raçinski, Üniversitedeki kürsüsünden istifa edip ayrılmış, Rusya´nın Smolenska Eyaleti´nin Tatevo Köyü´nde öğretmenliğe atanması için, Eğitim Bakanlığı´na bir dilekçe vermişti.Bilim dünyası onunla övünürken ve bir çok Matematik bilgini ondan önemli buluşlar beklerken, bu genç profesör, kendi arzusu ile üniversitedeki eğitim ve öğretim çalışmalarına son veriyordu.
Herkes, "Ama neden?" diye büyük bir merak ile soruyordu.Raçinski ise, bu sorulara tek bir cevap veriyordu:"Bir köyde, sıradan bir köy öğretmeni olmak için!.." (Arka Kapak)
Üniversitenin en genç Matematik Profesörü S. A. Raçinski, Üniversitedeki kürsüsünden istifa edip ayrılmış, Rusya´nın Smolenska Eyaleti´nin Tatevo Köyü´nde öğretmenliğe atanması için, Eğitim Bakanlığı´na bir dilekçe vermişti.Bilim dünyası onunla övünürken ve bir çok Matematik bilgini ondan önemli buluşlar beklerken, bu genç profesör, kendi arzusu ile üniversitedeki eğitim ve öğretim çalışmalarına son veriyordu.
Herkes, "Ama neden?" diye büyük bir merak ile soruyordu.Raçinski ise, bu sorulara tek bir cevap veriyordu:"Bir köyde, sıradan bir köy öğretmeni olmak için!.." (Arka Kapak)
Prof. Dr. S. A. Raçinski’nin öğretmen ve öğrencilere örnek olacak gerçek
hayat hikayesi…
Kitap; bir boyutuyla bir eğitim kitabı, bir boyutuyla Rusya’nın belli bir dönemine ışık tuttuğu için bir dönem kitabı, belli bir idealist eğitim felsefesini açığa vuran boyutuyla da bir idealizm kitabı…
Bir dönem kitabı; 20. yüzyılın arefesindeki bir Rusya’da toplumun üst kesimleri ile alt kesimleri arasında nasıl bir mesafenin mevcut olduğu bu kitapta gayet net ortaya konuyor.
Bir eğitim kitabı; Kitabın eğitim adına yaptığı en önemli katkı, kanaatimce, eğitimin hedefinin soyut bir idea gibi sürekli yükseklere bakarken asıl eğitilmesi gereken halk içindeki insanların unutulmasının yanlışlığını vurgulamasıdır.
Bir idealizm kitabı; Üniversitede çok ünlü bir matematik profesörü olan kitabın kahramanı, kendisinden hiç beklenilmeyen bir kararla üniversiteden ayrılır, bildiği bir doğruyu hayata geçirmek uğruna, kendi menfaatlerinden vazgeçmeyi ve döneminin hâkim anlayışının tersine hareket etmeyi başarır. Ona bu gücü veren, hiç kuşkusuz, iradesi ve ideal sahibi oluşu ve tabii aynı zamanda yetkinliğidir.
Kitap; bir boyutuyla bir eğitim kitabı, bir boyutuyla Rusya’nın belli bir dönemine ışık tuttuğu için bir dönem kitabı, belli bir idealist eğitim felsefesini açığa vuran boyutuyla da bir idealizm kitabı…
Bir dönem kitabı; 20. yüzyılın arefesindeki bir Rusya’da toplumun üst kesimleri ile alt kesimleri arasında nasıl bir mesafenin mevcut olduğu bu kitapta gayet net ortaya konuyor.
Bir eğitim kitabı; Kitabın eğitim adına yaptığı en önemli katkı, kanaatimce, eğitimin hedefinin soyut bir idea gibi sürekli yükseklere bakarken asıl eğitilmesi gereken halk içindeki insanların unutulmasının yanlışlığını vurgulamasıdır.
Bir idealizm kitabı; Üniversitede çok ünlü bir matematik profesörü olan kitabın kahramanı, kendisinden hiç beklenilmeyen bir kararla üniversiteden ayrılır, bildiği bir doğruyu hayata geçirmek uğruna, kendi menfaatlerinden vazgeçmeyi ve döneminin hâkim anlayışının tersine hareket etmeyi başarır. Ona bu gücü veren, hiç kuşkusuz, iradesi ve ideal sahibi oluşu ve tabii aynı zamanda yetkinliğidir.
Devletlerin
kültür ve medeniyet merkezleri olan şehirler ülkelerinin beyni gibi çalışır.
Kabiliyetleri toplar, kaynaştırır, bilgileri değerlendirir ve ortaya
konan eserleri bütün ülkeye dağıtır. Moskova Üniversitesi profesörlerinden
Raçinski, alışılmışın dışında eserlerini ve öğrencilerini taşraya göndermek
yerine kendisi gidiyor. Tatevo köyüne giderken inancı ve kararlılığı tamdır;
“Hayır bütün bilgi ve deneyimlerimi uçuruma atmaya değil kabiliyetler bulup
yetiştirmeye gidiyorum.”
“Misafirine
sarhoş edecek kadar içki ikram edemeyenlerin” kınandığı, veremin, dedikodunun,
tembellik ve korkunun kol gezdiği bir ülke… Raçinski, Çarlık Rusya'sının son
yıllarını yaşadığını hissetmiş ve “Gözlerinin açılmasını bekleyen köpek
yavruları”na benzettiği halkına koşmuştur. Çünkü “ Devletin temelinin halk
olduğuna ve temeli çürük devletin yaşamayacağına” inanmaktadır. Bu sezgi ve
inançları onu güçlüklerden yılmayan ideal bir öğretmen yapacaktır. Deliyanof
gibi Eğitim Bakanının onu anlayamaması, arazi sahiplerinin halkı isyana teşvik
edeceği endişesine kapılması, köylülerin “ Madalya mı alacaksın?” sözleri gibi
engeller tebessümle aşılacaktır. onun hedefi; üzeri “Çamurla kaplı elmaslar”
ın uzanan elle bulunup işlenmesidir. “ Demirin dövülüp suya sokulması” gibi
irade eğitiminden geçirecektir sevgiyle yaklaştığı öğrencilerini.
Prof. Raçinski, öğretmenlikte hedefine ulaşabilmenin huzuruyla yummuştur gözlerini çünkü “canlı elmasları” yolunda yürüyeceklerdir. Öyle zaman gelecek ki Moskova ve Petrograd üniversitelerinde Tateva köyünden gelenlerle tanışmak, onlarla birlikte eğitim yapmak bir onur kabul edilecektir. “En yüksek makamlara da gelseler asıllarını, ailelerini unutmayan” ve “Suçlandıkları anda bile sakin kalmayı” başaran Raçinski'nin talebeleri her yerde göz dolduracaklardır. Bu öğrenciler arasında Bogdanolf Bielski resim, Bogdanolf Zabolotni ise Kimya dalında zirveye ulaşacaklardır.
Prof. Raçinski, öğretmenlikte hedefine ulaşabilmenin huzuruyla yummuştur gözlerini çünkü “canlı elmasları” yolunda yürüyeceklerdir. Öyle zaman gelecek ki Moskova ve Petrograd üniversitelerinde Tateva köyünden gelenlerle tanışmak, onlarla birlikte eğitim yapmak bir onur kabul edilecektir. “En yüksek makamlara da gelseler asıllarını, ailelerini unutmayan” ve “Suçlandıkları anda bile sakin kalmayı” başaran Raçinski'nin talebeleri her yerde göz dolduracaklardır. Bu öğrenciler arasında Bogdanolf Bielski resim, Bogdanolf Zabolotni ise Kimya dalında zirveye ulaşacaklardır.
çok iyi
YanıtlaSile hep alıntı yapmış bu nasıl özet
YanıtlaSil